کدنگار

وبلاگ شخصی-آموزشی علی رشیدی

کدنگار

وبلاگ شخصی-آموزشی علی رشیدی

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
پیوندها

متن باز ایرانی!

جمعه, ۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸ ق.ظ

تازگی ها مشکل جدیدی پیش اومده به اسم " آشنایی نوب ها با "متن باز"" که در این پست کمی آنرا بررسی میکنیم.

معضل بزرگیه. وقتی میبینی فردی که هنوز نمیدونه کامپیوتر چیه، لایسنس چیه و ... میره و برنامه نویس میشه، نباید انتظار داشته باشی بدونه که یک برنامه اپن سورس رو باید چطور استفاده کنه.


اون چیزی که معمولا باهاش مواجه هستیم کرک کردن برنامه های مشمول کپی رایته که از همین ویندوزی که روی کامپیوتر دارید شروع میشه تا آفیس و کانال های دانلود رایگان برنامه های بازار. :|


در این باره زیاد شنیدید و دزد های زیادی هم در این زمینه داریم. ولی مشکل جدیدی که پیش اومده، اینه که به تازگی برخی برنامه نویس های تازه کار و noob که متاسفانه کم هم نیستند، دارند با لینوکس و متن باز آشنا میشن و طیف وسیعی از عکس های پروفایل شامل کالی لینوکس و استالمن و لینوس تروالدز رو شاهد هستیم. و نتیجه ی این امر میشه این که همون افرادی که قبلا ناقض کپی رایت بودند، برای منافع شخصیشون، میان و ناقض "متن باز" میشن :|


ولی چطوری متن باز رو میشه نقض کرد؟ طرف برنامه نوشته و متنشو باز گذاشته خب ما هم هر طور خواستیم استفاده میکنیم. اما اینطور نیست. من با همه ی مجوز ها اشنا نیستم ولی بیشتر مجوز های متن باز شرایط خاصی رو تعیین کردن. مثلا به چهار بند اصلی GPL v3 توجه کنید:


  • برنامه های با مجوز GPL باید به صورت سورس کد ارائه شوند و میتوانند به هر منظوری اجرا و استفاده شوند. (خب اینکه مربوط به تولید کننده بدبخت نرم افزار بوده و رعایت کرده)
  • بقیه میتوانند سورس برنامه را دریافت و اصلاح کنند و دوباره منتشر کنند، به شرطی که برنامه ی جدید نیز با مجوز GPL منتشر شود.

اینجاست که ایرانیان بر میخیزند و حماسه می آفرینند. سورس برنامه ای متن باز را گرفته، لوگوی آنرا عوض میکنند، کمی ظاهر را تغییر داده و آن را تحت عنوان نرم افزار تجاری x و با قیمتی مناسب روانه بازار میکنند. بدون اینکه سخنی از سورس برنامه به میان رود. البته برخی دلرحم تر هستند، برنامه رو پولی منتشر میکنند و الکی مثلا متن باز هم هست، ولی سایت رو یه طوری طراحی میکنند که عملا منصرف میشی که بگردی دنبال سورس.


البته باید بدونید که فروختن برنامه ی متن باز مشکلی نداره به شرظی که متن اون همچنان باز باشه ( یعنی شما فایل های اجرایی رو بفروشید ولی متن برنامه رو رایگان ارائه بدید) که متاسفانه ایرانی ها اینکار رو نمیکنند.

بند ۳ اساس نامه چی چی میگه:

  • شما همچنین اجازه دارید که فایل های اجرایی برنامه رو ارائه بدید به شرطی که در کنار اون سورس برنامه هم در دسترس باشه.
  • اگر شما برنامه ای جدید بنویسید که داخل اون از قسمت هایی از یک برنامه تحت مجوز GPL استفاده کرده باشید، برنامه ای که نوشتید باید تحت مجوز GPL منتشر شه. (ایرانی ها در این حوزه هم خیلی فعالن)

دیگه نیازی به توضیح بیشتر نمیبینم.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۵/۰۸
  • ۲۴۴ نمایش
  • علی رشیدی

open source

متن باز

نظرات (۱)

شما از متن باز و کپی رایت برای ایرانی ها میگید ؟؟؟؟  وای برشما ک فکر میکنید کسی گوش میکنه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی