کدنگار

وبلاگ شخصی-آموزشی علی رشیدی

کدنگار

وبلاگ شخصی-آموزشی علی رشیدی

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
پیوندها

بررسی نرم افزار: KTouch

جمعه, ۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳ ب.ظ

KTouch، برنامه ای متن باز و از مجموعه نرم افزار KDE است که شما را برای یادگیری تایپ یاری میکند. همچنین، اگر هم اکنون نیز یک تایپیست هستید، میتوانید از این برنامه برای تقویت و تست مهارت خود استفاده کنید. در این مطلب به بررسی اجمالی این برنامه میپردازیم.

پشتیبانی از زبان ها

این برنامه از تقریبا همه ی زبان ها و همچنین فارسی پشتیبانی میکند، گرچه تایپ فارسی آن یک ایراد دارد و بر خلاف دیگر آموزش ها که عموما از کلید های پایگاه (ب و ت) شروع میشوند، از ب و ن شروع میکند. سعی میکنم که بزودی آموزش فارسی را تصحیح کنم. گرچه اموزش فعلی هم مشکلی ندارد اما برای شروع کمی سخت است. همچنین، میتوانید درس های دلخواه خود را بسازید و به برنامه اضافه کنید که کمی جلوتر خواهم گفت.


شروع کار

اولین بار که برنامه را اجرا میکنید باید یک پروفایل جدید ایجاد کنید. نام خود را بنویسید و تعیین کنید که ایا هنوز در تایپ زیاد حرفه ای نیستید (در این صورت درس ها را باید به ترتیب ازاد کنید) یا اینکه تجربه کافی دارید و میخواهید خود را محک بزنید (تمامی درس ها ازاد میشوند) پیشنهاد من این است که گزینه اول را انتخاب کنید.


اکنون نمایی از دروس را میبینید که به ترتیب سختی مرتب شده اند. برای تغییر زبان درس، حالت صفحه کلید را تغییر دهید. برای تمرین هر درس، روی آن دوبار کلیک کنید یا انرا انتخاب کرده روی Start Training کلیک کنید. اکنون صفحه ای مانند صفحه زیر را میبینید:


۱: زمان سپری شده. زمانی که با فونت درشت تر نوشته شده مربوط به این جلسه، و زمانی که کوچک و زیر آن نوشته شده است، اختلاف زمان این جلسه را با رکوردتان نشان میدهد. اگر سبز باشد (علامت آن منفی باشد) یعنی از زمان قبلی بهتر است، البته در حین تمرین بهتر است به آن توجهی نکنید چرا که رمان میگذرد D:


۲: سرعت تایپ، با واحد کاراکتر بر دقیقه، که مانند زمان، نوشته ی درشت تر سرعت فعلی، و نوشته ی زیر آن اختلاف با رکورد را نشان میدهد، اما اینجا اگر منفی باشد (قرمزز رنگ) یعنی از رکوردتان بد تر است (کمتر است).


۳: دقت. نشان میدهد چند درصد حروف را درست تایپ کردید و چقدر با رکوردتان تفاوت دارد. معمولا برای قبول شدن در هر درس باید بالای ۹۷٪ باشد، گرچه زمان و سرعت هم مهم هستند.


۴: نمایی از صفحه کلید که مشخص میکند کدام کلید ها را با کدام انگشتان بزنید. هدف ما در این متن آموزش تایپ نیست. میتواند در این خصوص به این لینک مراجعه کنید.


در هنگام تایپ

اگر حرفی را به اشتباه بزنید، در متن قرمز رنگ میشود و اگر به آن توجهی نکنید و ادامه دهید، هشداری بر روی صفحه میبینید. اگر برای مدتی کلیدی را فشار ندهید، درس متوقف شده و زمان سنج نیز می ایستد، و این باعث از دست رفتن سرعت و اضافه شدن زمان میشود. با فشردن هر کلیدی، کار از سر گرفته میشود. اگر از انجام این درس منصرف شدید، روی آیکون به شکل خانه بالای صفحه کلیک کنید. میتوانید درس را ادامه دهید، از اول شروع کنید یا به نمای دروس برگردید.


دیگر امکانات

میتوانید بیش از یک پروفایل روی یک حساب کاربری داشته باشید. برای اضافه کردن یا انتخاب پروفایل، به نمای دروس (خانه) برگردید و روی نام خود بالای صفحه کلیک کنید. با کلیک روی Create New profile میتوانید یک پروفایل جدید بسازید.


میتوانید دروس و حالت های صفحه کلید را ویرایش یا اضافه کنید. روی آیکون تنظیمات (به شکل آچار) بالای صفحه کلیک کرده و Course and keyboard layout editor را انتخاب کنید.


در لیست Courses، میتوانید یک زبان را انتخاب و دروس مربوط به آنرا ببینید و در صورت نیاز ویرایش کنید. در صورتی که درس پیش ساخته (Built-in) باشد، نمیتوانید آنرا ویرایش کنید.


در لیست keyboard layouts هم میتوانید کلید های کیبرد را مشاهده و ویرایش کنید. البته باز هم مثل قبل، اگر پیش ساخته باشند (که همه ی مواردی که در لیست میبینید همینگونه هستند) قادر به ویرایش نیستید.


خب، حالا که همه موارد پیش ساخته اند، اگر بخواهیم کیبرد اختصاصی خود را تنظیم کنیم یا دروس مورد نظر خود را اضافه کنیم باید چکار کنیم؟ کافیست روی New کلیک کنید (بالای صفحه) و انتخاب کنید که میخواهید keyboard layout یا course (دوره) اضافه کنید. و سپس اقدام به ویرایش کنید.


در قسمت تنظیمات یک مورد مفید دیگر هم میبینید. Configure typewriting trainer از دو تب تشکیل شده است. در تب Training، چندین گزینه میبینید:


  • Enforce correction of typing errors: اگر در حین تایپ اشتباهی داشته باشی شما را مجبور میکند آنرا تصحیح کنید.
  • Show Keyboard: پیش نمایشی از صفحه کلید را هنگام تایپ نشان میدهد.
  • Show real-time statistics: اطلاعات و آمار تایپ را حین تایپ به صورت زنده نمایش میدهد.
  • Go to next line with میتوانید تعیین کنید که با رسیدن به انتهای خط، اگر کلید فاصله (space) را بزنید به خط بعد برود یا فقط با اینتر (Return) اینکار انجام شود.
  • Minimum strokes per minute: تعیین کنید که برای قبولی در هر درس حداقل سرعت باید چقدر باشد.
  • Minimum accuracy: حداقل دقت، تعیین کنید حداقل باید دقتتان چند درصد باشد تا درسی را پاس کنید.

در بخش Color میتوانید رنگ های به کار رفته در برنامه را تنظیم کنید.


سوالات متداول

س: این نرم افزار کربوط به مجموعه نرم افزار KDE است، یعنی روی محیط های دسکتاپ دیگر اجرا نمیشود؟


ج: این برنامه و تمامی برنامه های KDE روی محیط های دیگر نیز اجرا میشوند، فقط ممکن است مشکلاتی با تم داشته باشند. همچنین، اولین بار که یک برنامه KDE را روی محیطی به جز KDE نصب میکنید، باید حجم زیادی از کتابخانه های KDE را دانلود و نصب کنید. به جز این دو، مشکل دیگری تدارید.


س: روی ویندوز/مک اجرا میشود؟


ج: خیر، گرچه تلاشهایی میشود تا برنامه های KDE به ویندوز و مک پورت شوند و تعدادی نیز مانند Amarok نیز پورت شده اند، اما این اتفاق هنوز برای KTouch رخ نداده است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۶/۰۵
  • ۱۲۵۴ نمایش
  • علی رشیدی

KDE

ktouch

آموزش تایپ

لینوکس

نرم افزار آموزش تایپ

نظرات (۱)

سلام ابتدا از سایت خوبتون ازتون تشکر می کنم.
ما 3 دانشجو هستیم که تازگیا یک سامانه هوشمند آموزش تایپ طراحی کردیم دوست داشتیم اگر امکانش هست این سامانه رو توی این مقاله به کاربرانتون معرفی کنید (البته اگه صلاح دونستین).
کار کردن با این سامانه رایگان هست و سعی شده خیلی کامل طراحی بشه آدرس سایت :
http://www.typeo.top
اگه خواستین می تونیم معرفی کوتاهی از سامانه رو هم براتون ارسال کنیم که توی سایت منتشر کنید.
پیاپیش از حمایتتون سپاسگزاریم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی